marți, 18 octombrie 2011

Starea drumurilor noastre si "vitezomanii"

Sunt sofer din aprilie 2010, deci nu sunt un expert si nici nu ma pretind a fi. In aceasta perioada am parcurs aproximativ 25000 km cu masina personala pe drumurile noastre. Ruta cea mai batuta de mine este Iasi -> Bacau...adica E583 (Iasi -> Roman) si E85 (Roman -> Bacau si, mai rar, Roman -> Bucuresti). Experienta acumulata pana acum mi-a demonstrat un singur lucru: drumurile de la noi (cel putin cele din Iasi) sunt deplorabile, atat din punct de vedere al mediei de viteza cat si din punct de vedere al calitatii.
Drumurile din Iasi sunt, dintre toate orasele pe care am apucat sa le strabat, cele mai proaste... foarte putine sosele cu asfalt nealterat (singra care imi vine in minte e portiunea Bazar - Podule de Piatra - Gara - Canta pana la iesirea din oras). Ceva mai imbucurator este E583 la calitatea asfaltului...E85 fiind cel mai bun dintre cele mentionate.
Cand vorbim de media de viteza cu care se ruleaza (si aici ma refer intre localitati), aici e dureros...foarte dureros. In zilele cele mai bune, o distanta de 128 km o parcurg in aprox. 2h...iar asta cand nu prind radare. In rest, intre maxim 60 km/h in localitate si 100 km/h in afara, nu ai nici o sansa sa parcurgi o distanta de genul asta sub 3 h. Aici dau dreptate celor care afirma ca, cel putin din punct de vedere al vitezei, daca ar fi sa respecti legea, ti-ai petrece o zi intreaga pe drum (in functie de distanta pe care trebuie sa o parcurgi). Si asta e doar o consecinta a lipsei de autostrazi.
Comparatie: in Spania, pe autostrada, o distanta de 189 km (Sevilla -> Malaga) am parcus-o in 1h 40 min si asta in conditiile in care nu am depasit deloc limita de 120km/h maxim admisa...in schimb, la ei, tot pe autostrada, viteza minima pe care esti nevoit sa o ai in momentul in care autostrada trece pe langa o localitate este de 80 km/h.
In momentul in care ai niste autostrazi, decente ca si numar dar ca si calitate, ai pretentia de la soferi sa respecte regulile de circulatie...un om care stie ca, in momentul in care a intrat pe autostrada, nu va petrece o zi intreaga pe drum, ci va ajunge intr-un timp decent la destinatie, nu va fi tentat sa o calce pentru ca nu va simti nevoia. La noi, faptul ca poate 60 % din distanta o parcurgi in localitate si esti fortat si circuli cu 60km/h  si cand iesi din localitate ar trebui sa circuli cu max 100km/h (altfel vine garcea cu radarul si iti pune placa: "unde te grabesti dom'ne asa?"), te scoate din minti la un moment dat si iti mai bagi piciorul in ea lege si o mai calci acolo unde crezi ca se poate.
Si inca un lucru: intr-un top al accidentelor in Europa, Romania un ocupa loc fruntas, pe ultimele locuri situandu-se Germania. Acum eu vin si va intreb urmatorul lucru: care credeti ca este principalul motiv? Va dau un indiciu: Germania are in jur de 12000km de autostrada, in timp ce Romania are putin peste 300 km de autostrada.

Un comentariu:

  1. Ai mare dreptate. Si mie mi se acreste cand peird 2 zile pe drum cand vreau sa ma duc la mare. Si asta probabil odata pe an.
    Dar sa iti zic un alt punct de vedere. Prietenul meu are un job din cauza caruia e mai tot timpul pe drumuri. In deplasare, trimis desigur cu loganurile firmei. Si in fiecare deplasare are cel putin un epizod cand ii apare in fata, pe contrasens, cate un grabit cu masina care cantareste de cateva ori mai mult decat un logan. Orcate autostrazi am avea, tot timpul au sa fie grabiti care vor pune in pericol ceilalti participanti la trafic, fie pe autostrada fie in oras. Problema e pe cat in autostrada, pe atat e si in educatia soferilor.

    RăspundețiȘtergere